PLC چیست؟ زیمنس چه میسازد؟

دسته بندی مطالب

PLC چیست؟ زیمنس چه میسازد؟
PLC چیست؟ زیمنس چه میسازد؟

پی ال سی چیست؟

یک کامپیوتر صنعتی که برای پردازش های کنترلی است.

 این پردازش ها برای کنترل سیستم های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. مثلاً برای کنترل تعداد کالای ساخته شده در خط تولید و یا برای کنترل سطح مخازن در کارخانه ها و یا هر آن چیزی که شبیه به یک سیستم کنترلی در کارخانجات صنعتی و یا فرآیندهای صنعتی می باشد.

 به خاطر وجود انواع نویزهاو کاربری های سنگین در صنعت عنوان یک کامپیوتر صنعتی را به خود اختصاص داده است ُکه انواع مختلف دارند، سی پی یو ها پردازش و سرعت های مختلفی وجود داردکه یکی از معروفترین و بهترین های  های ال سی های کاربردی در های آن تولید شرکت زیمنس است.

پی ال سی های زیمنس به چند دسته تقسیم می شود پی ال سی های سری ۲۰۰ که از رده خارج شده اند ولی هنوز در صنعت در حال کارند سی پی یو های سری ۳۰۰ که هنوز تولید میشوند و در صنعت جایگاه ویژه‌ای دارند و سری‌های ۴۰۰ که از نوع حرفه ای ترین سی پی یو های تولیدی این شرکت می باشد. 

سی پی یو های استفاده شده در پی ال سی ها از سری سی پی یو های شرکت آرم می باشند همچنین سری سی پی یو های کورتکس آرم که برای مصارف صنعتی و مصارف کنترلی بسیار کاربرد دارند این سیپیو ها علاوه بر سی پی یو حافظه هایداخلی و مثل فلش و دارند که از دسته میکروکنترلر های حرفه ای برای سیستم های کنترلی هستند و با سرعت پردازش هایبسیار بالا و اینتراپت های حرفه ای در صنایع سنگین و سبک مورد توجه مهندسان کنترل هستند.

6DD1607-0AA2 | Siemens | SIMATIC S7-400, FM458-1 DP Application Module

اجزای دیگر:

پی ال سی ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند بخش اولRack  می باشد رک ها پل ارتباطی بین کارت های مختلف هستند.

 بعد از رک، نیاز به یک منبع تغذیه دارید که دومین بخش است پی ال سی ها را تشکیل می دهد بعد از نصب منبع تغذیه شما باید سی پی یو را نصب کنید همه اینها به صورت اسلاتی روی رک  نصب می شوند بنا به فرایند کنترلی شما باید میزان  (I/O)ورودی و خروجی ها را دانسته و برای آنها کارت های ورودی خروجی تعیین نمایید مثلاً اگر شما صد عدد خروجی دیجیتال داری باید حداقل ۱۲۰ پورت بر روی کارت‌های خروجی دیجیتال داشته باشید و یا اگر شما ۱۰۰ عدد ورودی آنالوگ دارید باید به میزان ۱۲۰ عدد پورت ورودی در نظر داشته باشید ولی بعضی وقتا با افزایش ورودی خروجی ها نیاز به کارتهای اکستندر داریم این کارت ها می توانند ورودی/ خروجی های شما را افزایش دهد و اطلاعات را بر روی یک شبکه پروفی باس به سی پی یو انتقال دهند.

 در بخش های بعدی در مورد انواع پروتکل های شبکه های صنعتی اطلاعات لازم را در سایت آپلود خواهیم کرد کانفیگ کردن یا پیکره‌بندی در PLCها ابتدا باید از طرف فرایند به مهندس کنترل انتقال داده شده باشد مثلاً فرایند کنترل یک راکتور به شرح ساده به مهندس کنترل گفته شده و بنا به فرایند مهندس کنترل ورودی خروجی ها و ابزار دقیق ها را معین کند.

بعد از تعیین ورودی خروجی ها و خرید کارت های مورد نیاز و پیکربندی پی ال سی به صورت سخت افزاری با اتصال به نرم افزارهای واسط مثلاًpcs۷ (برای دی سی اس های زیمنس) می توان برنامه را شروع کرد برنامه نویسی های زیمنس و پی ال سی های دیگر به چند دسته تقسیم می شوند برنامه نویسی های با بیس زبان های اسمبلی نردبانی گرافیکی ,SFC, CFCواقسام دیگر می باشد.

 مهندس برنامه نویس و کنترل باید همه جوانب را در نظر بگیرد و برنامه را شروع به نوشتن کند بعد از دانلود شدن نرم افزار توسط یک واسط به نامpc adapter می توان برنامه نوشته شده را در سی پی یو به اصطلاح دانلود کرد بعد از تست  های انجام شده و به اصطلاح تست فت FAT  را می‌توانید شروع کنید .ورودی /خروجی ها را به PLC وصل کنیم با اتصال ورودی و خروجی ها به  PLC می توانید تست ست (SAT)را  آغاز کنید و از سیستم کنترل خود یک امتحان عملی  بگیرید در صورت درست بودن همه موارد فرایند، پلنت کنترلی شما آماده کار است.

 

 

پست قبلی
هیسترزیس
پست بعدی
فیلترهای صنعتی پیوسته و ناپیوسته

ارسال دیدگاه

پشتیبان وب سایت فن کنترل
فن کنترل

سلام 👋

چه کمکی میتوانیم به شما بکنیم ؟